Back to top

PRESS In

Delphi Economic Forum II: March 2-5, 2017

Οι νέες τάσεις που αναδιαμορφώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία

Στις τάσεις που διαμορφώνουν την παγκόσμια εκπαίδευση και στο πως αυτές βρίσκουν αναφορά στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αναφέρθηκαν οι ομιλητές του πάνελ, “towards a future higher education” που πραγματοποιήθηκε κατά το 3ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.

 

Στις παγκόσμιες τάσεις, στην ελληνική πραγματικότητα και στο σχέδιο της Νέας Δημοκρατίας για την εκπαίδευση αναφέρθηκε από πλευράς της η κα. Νίκη Κεραμέως. Όπως σημείωσε η βουλευτής της Νέας Δημοκρατίαςm τις τελευταίες δύο δεκαετίες η ανώτατη εκπαίδευση καταγράφει πολλές αλλαγές κυρίως στον τρόπο διακυβέρνησης των ανώτατων ιδρυμάτων στον οποίο διακρίνεται μια τάση για μεγαλύτερη αυτονομία. Παράλληλα, ενισχύεται η εξωστρέφεια και η διεθνοποίηση των ιδρυμάτων για προσέλκυση φοιτητών αλλά και επενδύσεων, ενισχύεται η λογοδοσία καθώς και η αξιολόγηση και η πιστοποίηση της ποιότητας των προγραμμάτων σπουδών. Τέλος, η τάση χρηματοδότησης πολλές φορές συνδέεται με τα αποτελέσματα της εκπαίδευσης.

Η Ελλάδα ωστόσο κινείται αντίθετα με τις διεθνείς τάσεις, σύμφωνα με την κα Κεραμέως, η οποία προσδιόρισε την απόσταση της Ελλάδας από τις τάσεις στην εκπαίδευση παγκοσμίως χαοτική. «Στην Ελλάδα έχουμε ένα υπερσυγκεντρωτικό μοντέλο, ενώ η εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από εσωστρέφεια αφού αρνούμαστε ακόμα και τη δημιουργία διεθνών προγραμμάτων σπουδών. Όσο για την αξιολόγηση, η υπεύθυνη για αυτήν Αρχή είναι παροπλισμένη και τα πορίσματα δε λαμβάνονται ουσιωδώς υπόψη», ανέφερε χαρακτηριστικά.

 

Σχετικά με το σχέδιο της Νέας Δημοκρατίας ανέφερε ότι θέτει ως κεντρικό στόχο την ανάδειξη της Ελλάδας σε διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο, με ουσιαστική αναβάθμιση και προσέλκυση επενδύσεων, αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα, δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης για διαφάνεια και δημόσια πληροφόρηση και κρατική χρηματοδότηση, η οποία θα γίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων. Επιπλέον, προβλέπει ενίσχυση της αυτονομίας και της αυτοδιοίκησης των ιδρυμάτων, σύνδεση της εκπαίδευσης και της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία,  καλύτερη αξιοποίηση και διεύρυνση των χρηματοδοτικών εργαλείων, συνεργασία με ιδρύματα του εξωτερικού και δημιουργία διεθνών προγραμμάτων καθώς και την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων αλλά όχι εις βάρος των δημόσιων.

 

Από πλευράς της η Baroness Alison Wold of Dulwich, αναφέρθηκε στο συνολικό πλαίσιο της εκπαίδευσης. Όπως είπε, αυτή τη στιγμή τα πανεπιστήμια υποβάλλονται σε ενδελεχή έρευνα και κριτική και αντιμετωπίζουν μια χρηματοδοτική κρίση. Μάλιστα ενώ τα τελευταία χρόνια, όπως σημείωσε, ήταν άκρως επιτυχημένα για τα ιδρύματα, ο κόσμος δεν την αναγνωρίζει αφού πλέον η ανώτατη εκπαίδευση θεωρείται δεδομένη κι όχι προνόμιο ή προϋπόθεση για ευμάρεια, όπως παλαιότερα.

«Η έκρηξη που έχει υποστεί η εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει στην αποξένωση και στην εν μέρει υπονόμευσή της. Αυτή η πίεση της παγκόσμιας εκπαίδευσης αποτελεί μεγάλο ζήτημα το οποίο και θα πρέπει να εξεταστεί στο μέλλον.

 

Στις τάσεις που διαμορφώνουν την αμερικανική και παγκόσμια εκπαίδευση αναφέρθηκε από πλευράς του ο κ. Σπύρος Δημολίτσας επικεφαλής ανάπτυξης νέων ερευνητικών προγραμμάτων στο πανεπιστήμιο George Town των ΗΠΑ προσδιορίζοντας την χρηματοδότηση, την απειλή της τεχνολογίας και τη μείωση της έρευνας ως μερικές από αυτές. Υπέδειξε μάλιστα την τάση της κάθετης ολοκλήρωσης ως την πιο πρωταρχική. Επιπλέον, αναφέρηκε και στα οφέλη της διασύνδεσης των πανεπιστημίων φέρνοντας το παράδειγμα του Κατάρ. Όπως είπε, το Κατάρ διαθέτει σήμερα περί τα 10 πανεπιστήμια τα οποία και δημιούργησε σε συνεργασία με πανεπιστήμια της Αμερικής.  Αντιθέτως η Ελλάδα δεν φαινόταν και δεν φαίνεται πρόθυμη να αξιοποιήσει τέτοιου είδους ευκαιρίες παρουσιάζοντας ένα εχθρικό περιβάλλον σε αντίστοιχες συνεργασίες και επενδύσεις.

 

Στον νευραλγικό ρόλο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην κοινωνία αναφέρθηκε η κα Alice Gast, πρόεδρος του Imperial College του Λονδίνου. Όπως είπε στη σημερινή εποχή προσβλέπουμε στα πανεπιστήμια για τη μεγέθυνση της οικονομίας και της απασχόλησης καθώς και για την ανεύρεση νέων επιστημόνων και νέων ηγετών. Η τεχνολογία αλλάζει τον πολιτισμό μας και τον τρόπο σκέψη μας πάρα πολύ γρήγορα, η μηχανική μάθηση γίνεται όλο και πιο σημαντική και τα νευρωνικά δίκτυα αλλάζουν μέχρι και την έρευνα. Γι΄ αυτό και θα πρέπει, όπως εξήγησε, να αξιοποιήσουμε στο έπακρο τις τεχνολογικές πλατφόρμες που είναι διαθέσιμες και να αγκαλιάσουμε την τεχνολογία, γιατί η συνεργασία ανθρώπου και μηχανών θα αναδιαμορφώσει το μέλλον.

 

Στους περιορισμούς που θέτει το ελληνικό σύνταγμα στην εξέλιξη της εκπαίδευσης αναφέρθηκε από πλευράς του ο κ. Νίκος Αλιβιζάτος, καθηγητής συνταγματικού δικαίου στο πανεπιστήμιο Αθηνών. «Το ελληνικό σύνταγμα αφιερώνει ένα από τα μακρύτερα άρθρα του στην εκπαίδευση, κάτι που είναι αναμενόμενο αν εξετάσει κανείς την ιστορία της χώρας. Ωστόσο, σήμερα θα έπρεπε να αναφέρονται σε αυτό μόνο τα βασικά θέματα που ορίζουν την λειτουργία των πανεπιστημίων, όπως η αρχή της ελευθερίας της έρευνας, η δωρεάν υποχρεωτική παιδεία και η αυτοδιοίκηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Τέλος, ο κ. Αλιβιζάτος επεσήμανε και τη σημασία του δικαιώματος ιδρύσεως και λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων, τα οποία θα αναβαθμίσουν την εκπαίδευση καθιστώντας τη βιώσιμη.

 

Η ετήσια συνδιάσκεψη διοργανώνεται υπό την αιγίδα της Α.Ε Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Προκοπίου Παυλόπουλου από την αστική, μη κερδοσκοπική εταιρεία «Οικονομικό Φόρουμ Δελφών». Η διοργάνωση πραγματοποιείται, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και του Δήμου Δελφών.

  

 

Για περισσότερες πληροφορίες και δημοσιογραφικά αιτήματα παρακαλώ επικοινωνήστε με την

Κα Χριστίνα Τσομώκου 6944 604556, c.tsomokos@delphiforum.gr

session_49.docx